[wpcol_2third]
Positiv psykologi
Positiv psykologi er det videnskabelige studium af menneskers trivsel og en metode til at kunne fungere optimalt. Det er en gren inden for psykologien, der fokuserer på det, der virker godt for mennesker. Positiv psykologi er på vej ind i skoler over hele verden.
Få viden om hvordan elementer fra positiv psykologi kan bruges til at skabe et optimalt læringsmiljø, hvor både arbejds- og læringsglæden øges for lærere, pædagoger, elever og ledelse på jeres skole.
Positiv psykologi i undervisningen
Optimale læringsmiljøer er karakteriseret ved, at eleverne opnår maksimal faglig læring, personlig udvikling og trivsel. Det er her positiv psykologi har sin relevans og kan bidrage til at gøre en reel forskel i undervisningen.
Positiv psykologi tilbyder en styrkebaseret tilgang til elevernes faglige og sociale udvikling, Med en øget opmærksomhed på at identificere og udvikle dine og elevernes styrker, talenter, kompetencer og potentiale tages afsæt i den positive psykologis bidrag til klasseledelse, et udviklende mindset, flowskabende aktiviteter, samarbejde og læringsprocesser.
Din måde at lede klassen på skal medvirke til at skabe et positivt klima, positive relationer, positiv kommunikation og en tydelig mening i det, der foregår i klassen. I et forløb med afsæt i positiv psykologi arbejdes med at skabe positive emotioner hos eleverne, engagement, mening og mål i undervisningen, samt de sociale relationers betydning.
Positiv psykologi & arbejdsglæde
Hvad er positiv psykologi? Hvad giver arbejdsglæde? Hvordan øges trivslen på vores skole?
Med afsæt i jeres styrker, udfordres I både i tanke og handling. Få teoretiske input, samarbejdsøvelser og konkrete værktøjer og handleplaner for at implementere og omsætte positiv psykologi til praksis på jeres skole.
Skolekonsulenter.dk har arbejdet med afsæt i positiv psykologi siden 2009, hvor vi blev introduceret til feltet af englænderen Lucy Ryan. Det er siden vokset og blevet en fast del af vores arbejdsmetode. I 2013 blev Nanna Paarup som en af de første i Danmark master i positiv psykologi.
Positiv psykologi er det videnskabelige studium af menneskelig trivsel og en metode til at fungere optimalt (Biswas-Diener 2010). Den retning inden for psykologien blev blandt andet grundlagt af psykologen Martin E. P. Seligman og Mihaly Csikzentmihalyi i 1998, hvor Seligman formulerede tilgangen på denne måde.
“We believe that a psychology of positive human functioning will arise that achieves a scientific understanding and effective interventions to build thriving in individuals, families, and communities.”
Indtil 1998 havde psykologien primært beskæftiget sig med patologiske aspekter, der var behandlingskrævende enten i form af medicin, psykoterapi eller en kombination. Seligman har tidligere forsket i pessimisme, tillært hjælpeløshed og depression og fandt, at der blev givet alt for lidt opmærksomhed til det, der skaber trivsel og gør livet værd at leve (Seligman 2002). Det blev afsættet for positiv psykologi som retning.
Positiv psykologi havde oprindeligt til formål at finde det enkelte menneskes styrker, udvikle teorier og metoder, der frigør potentialer i det menneskelige sind og endelig at fokusere på og udvikle viden om livstemaer, der kan fungere som ”buffere” mod psykisk ubalance.
Positiv psykologi har rødder i filosofien inspireret af Aristoteles tanker om eudaimonia og den humanistiske psykologi fra 1960’erne, hvor særligt Abraham Maslow og Carls Rogers arbejder med selvaktualisering har inspireret. Positiv psykologi og den humanistiske psykologi arbejder med afsæt i, at mennesket i princippet kan forme deres eget liv gennem bevidste valg. Det står i modsætning til behaviorismen, der påpeger, at mennesket er determineret af miljøet og ydre påvirkninger, og psykoanalysen, der mener, at mennesket er determineret af ubevidste kræfter. I positiv psykologi er der fokus på at øge menneskers engagement og drivkraft gennem indre motivation, som fører fremad mod ønskede mål.
[/wpcol_2third]
[wpcol_1third_end]
Praktisk information
Formål: At bruge elementer fra positiv psykologi til at skabe det optimale læringsmiljø på skolen, og i den enkelte klasse.
Varighed: 5-10 timers forløb, fordeles over 1-3 dage / eftermiddage. Undervisningen foregår på skolen i det tidsrum, der passer deltagerne bedst.
Pris: Tilbud afgives ved forespørgsel, da det afhænger af varighed og antal deltagere.
Lad os hjælpe jer videre
Kontakt os for et uforpligtende møde, hvor vi afdækker jeres konkrete behov og ønsker
info@skolekonsulenter.dk
Tidligere deltagere siger

“Det er det bedste og mest givende kursus, vi har været på”
– lærer
”Jeg har fået både konkrete ideer til min undervisning – og teori, som jeg kan bruge i mit virke som lærer. Fantastisk sammenhæng mellem form og indhold.
– lærer